Arviointi on asia, joka ei voi olla puhuttelematta kouluista keskustellessa. Usein arvioinnista puhuttaessa tasapuolisuus on yksi merkittävimmistä esillenousevista asioista. Arviointi on asia, joka valitettavasti usein näyttäytyy oppilaille ja heidän vanhemmilleen pelkkänä numerona paperilla, eikä näin ollen välttämättä anna varsinaista tietoa osaamisesta. Pyrimme tässä tekstissä pohtimaan muutamia tärkeitä seikkoja arviointiin liittyen.

Arvioinnin keskiössä tulisi olla arvojen ja etiikan välinen pohdinta. Tulisi pysähtyä miettimään sitä, mitä arviointi oikeastaan tarkoittaa? Päivi Atjonen (2010) on kiteyttänyt arvioinnin artikkelissaan "Arviointi kasvatuksessa" loistavasti: "Arviointi tarkoittaa arvon antamista, ansion määrittämistä."

Hyvän arvioinnin toteutumiseen ei riitä se, että opettaja seuraa kirjaimellisesti Opetushallituksen antamia ohjeita. Tällöin on vaarana, että arviointi on erityisen normiperustaista ja se jää kasvun suuntaamisen kannalta hyvin kapea-alaiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että arvioinnin ohjeet heitetään roskakoriin, vaan niitä tulee tarkastella  aktiivisesti sekä yksin, että työyhteisön tasolla. (Atjonen 2010, 87.) Miten opetussuunnitelma ja arvioinnin yhteys näkyvät tämän päivän koulumaailmassa? Perustamme seuraavan väitteemme puhtaaseen intuitioon ja toisen käden lähteisiin: Edelleen suuri osa opettajakunnasta arvioi oppilaita hyvin omaleimaisilla tavoilla, jolloin yhteys opetussuunnitelmaan jää epäselväksi. Tämä saattaa korostua erityisesti yläkoulussa ja toisella asteella. Esimerkiksi ns. kasin kriteerit on kirjoitettu niin epäselvästi opetussuunnitelmaan, että niiden tulkinta on lähes väistämättä melko kirjavaa. Samoin erinomaisen suoriutumisen kriteerit ovat jokseenkin vinoutuneet.

Luokanopettajan työssä korostuu lapsen henkilökohtaisten odotusten lisäksi vanhempien odotukset lapsen menestymisestä. Luokanopettajan tulee olla erityisen huolellinen siinä, että arvioinnin toteutttaminen on perusteltua. Vanhemmat ovat sen verran kiinnostuneita tänä päivänä, että perusteluille on myös heidän näkökulmastaan tarvetta. Arvioinnin perustana tuleekin olla jatkuvuus ja osallistavuus. Tällä mahdollistetaan myös se, että oppilas itsekin on perillä siitä, missä hänellä on esimerkiksi kehityskohteita. Kun arvioinnista informointi on kunnossa, kaikki yhteistyön osapuolet ovat tietoisia arvioinnin perusteista. Hyvää arviointia edesauttaa se, että opettaja tiedostaa arvioinnin arvolähtökohdat. Arvioinnin tulee olla reilua, oikeudenmukaista, luotettavaa, läpinäkyvää ja motivoivaa. (Atjonen 2010, 87.) 

Arvioinnin kautta opettajat ovat omalta osaltaan määrittämässä sitä, millainen on hyvä ihminen. Arviointia tehdessään opettaja joutuu väistämättä tutkiskelemaan omaa ihmiskuvaansa ja erityisesti sitä, millaiset arvot omassa arvioinnissa korostuvat. Opettajan tulisi arvioida siitä lähtökohdasta, mistä hän on asioita opettanut. Esimerkiksi opettaja ei voi matematiikan osaamista arvioidessaan kiinnittää erityistä huomiota oppilaan vuorovaikutuksellisiin taitoihin, jos hän ei ole omalla opetuksellaan edistänyt vuorovaikutuksellisen toiminnan harjaantumista. 

Miten arvioinnista saadaan aidosti oppimista ja oppimismotivaatiota edistävää? Ei ainakaan jatkuvalla testaamisella. Yhteiskunnan koululle asettamat tavoitteet ja yksilön kasvun tavoitteet ovat merkittävässä ristiriidassa. Yhteiskunta haluaa edelleen arvioinnin kautta osoittaa ihmisille paikkansa yhteiskunnassa. Arvointi erottelee tehokkaasti erityisesti työelämän näkökulmasta akateemisesti lahjakkaat ja käytännön tekijät. Tässä voidaan nähdä vallalla oleva painotus siitä, että tutkinnot ovat yhteiskunnassamme perin merkittävässä asemassa. 

Vaikka tutkintojen arvostus laskisikin ja siirryttäisiin enemmän todellisen osaamisen arviointiin, ei hyviin ja huonoihin erottelu poistuisi mihinkään. Eron tekeminen on vääjäämätön yhteiskunnallinen peruspremissi. Koulujärjestelmä kuitenkin sattuu olemaan loppujen lopuksi aina yhteiskunnan renki.

Atjonen, Päivi 2010. Arviointi kasvatuksessa. Teoksessa Juntunen, Timo & Ojanen Eero. Arvot kasvatuksessa. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.